Tým Memodo: Představujeme Jiřího Boumu, Ondřeje Černohorského a Ondřeje Nezvala, nové obchodní zástupce

Spokojenost zákazníka je hnacím motorem týmu Memodo. Věříme, že představení konkrétních osob starajících se o potřeby klientů napomáhá zlidštění celého procesu a nabytí hodnověrnosti toho, v co věříme. Memodo, to není seznam nicneříkajících jmen. To jsou skuteční lidé s touhami a vizemi.

Do role obchodních zástupců se nově připojili Jiří Bouma, Ondřej Černohorský a Ondřej Nezval. Vyzpovídali jsme je pro vás. Jaké vlastnosti musí mít úspěšný obchodní zástupce? A mají i na slovo vzatí analytici špatné dny? Nejen na to jsme se ptali v jednom přátelském rozhovoru.

OČ: Ondřej Černohorský

ON: Ondřej Nezval

JB: Jiří Bouma

Je pro práci obchodního zástupce potřeba nějaká neotřelá schopnost?

OČ: Pro mě je to jednoznačně empatie, kterou při vyjednávání považuji za klíčovou.  Vyjednávání je vždy spíše o té druhé straně, o jejích potřebách a problémech.  A právě empatie mi v tomto ohledu pomáhá lépe se vcítit do protistrany a najít pro ni pokud možno to nejlepší možné řešení.

ON: Rozhodně ano. Obchodní zástupce se nesmí bát komunikovat se zákazníky a navázat s nimi kontakt, který je pro tuto práci nepostradatelný. Musíme tady být pro naše klienty a pokusit se udělat pro ně maximum.

JB: Nevím jestli je to neotřelá schopnost, ale jako důležitou vnímám empatii a „navnímání“ potřeb klienta.

Myslíš, že se člověk skvělým obchodním zástupcem rodí, nebo se jím stává tvrdou dřinou?

OČ: Asi to bude kombinace obou faktorů. Někdo to má v sobě od pánaboha a jde mu to přirozeně. Někdo to má zase více vydřené, což ho ale nutně nemusí dělat horším obchodníkem, akorát ho to může stát více energie (smích). V obchodu hrají zkušenosti každopádně velkou roli a člověk se tedy musí neustále zlepšovat a udržovat informovaný.

ON: KDYŽ ČLOVĚK NĚCO CHCE, DOKÁŽE COKOLI! Člověk s vrozenými předpoklady se může vše naučit snáz, ale já zastávám názor, že pokud vážně něco chceme, dokážeme seberealizací dosáhnout úplně čehokoli.  

JB: Talent bez práce stačit nebude, tvrdou prací se dá absence talentu do jisté míry dohnat.

Co pro tebe znamená práce ve fotovoltaice? Je to podle tebe odvětví budoucnosti?

OČ: Za mě je to jednoznačně cesta k udržitelné budoucnosti, která mi dává smysl. Máme sice před sebou ještě dlouhou cestu, ale vlak už se rozjel a já jsem rád, že jsem do něho ještě stihl nastoupit (smích).

ON: Ve fotovoltaice se pohybuji už skoro 4 roky a dělám to, protože mě to baví a vidím v tom budoucnost. Když se rozhlédneme kolem, můžeme vidět neustálé zdražovaní elektřiny, plynu a dalších neobnovitelných zdrojů, které zároveň svou výrobou značně znečišťují životní prostředí. Věřím, že nejen my, milovníci fotovoltaické techniky, vidíme v tomto odvětví obnovitelných zdrojů potenciál, a že se bude vyvíjet dál a dál.

JB: Podle mě je perspektiva ve fotovoltaice opravdu veliká. Událostmi pár posledních měsíců, jako je zdražení energií, nebo konflikt na Ukrajině (support) tuto perspektivu začala vnímat i široká veřejnost. Ano je to odvětví budoucnosti.

Kdy se cítíš nejvíce spokojený se svou prací?

OČ: Když vidím, že mě práce neustále někam posouvá, ale především pokud za sebou vidím hmatatelné výsledky.

ON: Když můžu zákazníkovi nabídnout vše, co potřebuje, a postarat se od něho od A do Z. A možnost si následně poslechnout spokojený hlas a krásné poděkování, kterého si po odvedené práci nesmírně vážím.

JB: Když dám zákazníkovi dobrou službu a moje přidaná hodnota pak znamená úspěch ve smyslu prodeje.

Popiš mi svůj nejhorší pracovní den. Co si z takové zkušenosti vezmeš do budoucna?

OČ: Vybití elektromobilu cestou na důležitou schůzku. A co z toho plyne? Po zapnutí pásu si vždycky zkontroluj, jaký je dojezd (smích).

ON: Všechno zlé je pro něco dobré. Ne vždycky jde všechno podle našich představ, ale vždy musíme myslet na ty skvělé dny a poučit se ze svých chyb.

JB: Z minulé práce, kdy zákonodárce změnil na základě lobby konkurence pravidla, tak že poškodil část obchodu, kterým jsem se zabývali. Podařilo se nám přizpůsobit a zkušenost do budoucna se dá shrnout do slova flexibilita.

Dokázal bys společnost Memodo popsat třemi trefnými přívlastky?

OČ: Progresivní – Moderní – Neformální.

ON: Smysluplná – Nadčasová – Skvělá.

JB: Dynamika – Zápal pro věc – Férovost.

Co tě jako odborníka na prodej nejvíce motivuje?

OČ: Byl bych špatný obchodník (a hlavně bych lhal), kdybych zde nezmínil peníze. Každopádně to není jen o nich. Především mi musí dávat smysl produkt, který prodávám, což mi FVE určitě dává. Motivuje mě i to, když je šéf spokojený s mými výsledky, a v neposlední řadě je pro mě motivací spokojený zákazník.

ON: Rozhodně mě motivuje dělání něčeho, o čem jsem naprosto přesvědčený, že dává smysl. Dělám to, co mě baví a co umím. To je podle mě nejdůležitější pro to, aby člověk dělal svou práci poctivě a správně. Velkou motivací je i to, že se na trhu objevují stále nové a vyspělejší technologie, o kterých se vždy rád něco dozvím a své zkušenosti pak předám dál.

JB: Poctivá služba zákazníkovi, která se mění v prodejní čísla.

Máš nějaký skrytý talent, který ti pomohl stát se dobrým zástupcem? Klidně to může být i ojedinělá schopnost, co s prodejem na první pohled nesouvisí.

OČ: Nevím, jestli se jedná o skrytý talent, ale prakticky od začátku kariéry se snažím soustředit na sebemenší detaily, což mi občas dává velkou výhodu před ostatními. Podle mě je to něco, co ocení každý zákazník, který si potrpí na špičkový zákaznický servis. Má to ale i svou negativní stránku, protože soustředit se na detaily znamená, že se každou maličkostí zabývám déle, než bych možná měl. Snažím se na tom ale pracovat tak, abych zachoval kvalitu a zároveň neztrácel čas.

ON: Nevím, jestli je to skrytý talent, ale nikdy jsem nebál nových výzev a vždy jsem se k nim stavěl čelem. Další přednost je, že nedokážu odejít od rozdělaných věcí a vždycky se je snažím dotáhnout do konce. Rozhodně věřím, že v každém z nás se nachází něco, co může okolnímu světu připadat jako zmíněný SKRYTÝ TALENT.

JB: Tak jak částečně uvádím výše, empatie, poctivost, profesionalita. Snad mám alespoň od každého špetku.

Popiš nám stručně svůj profesní background. Jaké události z tebe udělaly obchodního zástupce?

OČ: Když začnu druhou otázkou, tak nevím, jestli to byly události, nebo spíše moje komunikativní povaha. Nikdy mi nedělalo problém komunikovat s lidmi, což je u obchodního zástupce docela důležitý předpoklad. Největší školou obchodu pro mě jednoznačně byla pozice Account managera v Pražské energetice, kde jsem působil téměř 5 let. Jednalo se primárně o B2B s velkým důrazem na budování dlouhodobých vztahů. Podle mě je prodej elektřiny jedno z nejkonkurenčnějších prostředí, kde se vás lidi bez nadsázky snaží stáhnout z kůže. Dovolím si zmínit situaci z druhé poloviny roku 2021, kdy se cena elektřiny vyšplhala z 45 EUR/MWH na 320 EUR/MWH, a došlo ke krachu největšího alternativního dodavatele s více než jedním milionem zákazníků. Za tuto zkušenost jsem opravdu vděčný. Dala mi mnoho.

ON: Vždycky jsem stál na druhé straně jako nákupčí, ale lákalo mě zkusit si ten protipól, a tak se i stalo. Teď jsem neskutečně vděčný, že jsem se toho nebál a opřel se do toho, protože je to něco, co mě nehorázně baví a naplňuje. A to je ta největší životní výhra.

JB: Prodávám zboží od 20 let, tedy celý svůj profesní život. Začínal jsem v segmentu B2C, posledních 14 let jsem v zaangažovaný v B2B. V různých sortimentech, od mobilních telefonů, přes víno až po aktuálně fotovoltaické systémy. Baví mě sociální stránka obchodu.

A na závěr – Jak přistupuješ k tomu, že každý pracovník v týmu má jinou osobnost? Musí být obchodní zástupce tak trochu psycholog duší, nebo je to mýtus?

OČ: Každý jsme originál a je logické, že v týmu bude mít každý malinko odlišnou osobnost. Tým musí být v tomto ohledu vyvážený a kalkulovat s rozdílnými osobnostními typy – pravděpodobně si nevyberete obchodního zástupce, který je introvert a má fobii z cizích lidí a naopak (smích).  Pokud se obchodní zástupce zajímá o psychologii, nebo má cit pro jednání s lidmi, je to jednoznačně velké plus. Díky tomu je schopen lépe odhadnout situaci, vědět, co si kdy můžeš dovolit, a jak vést rozhovor s různými typy zákazníků. Navíc mu to umožňuje jednat mnohem přirozeněji a směřovat k úspěšnému obchodu.

ON: Každý je úplně jiný a v tom je to kouzlo! Každý obchodník přistupuje ke své práci trochu jinak, ale to neznamená, že je to špatně. Naopak! Rozhodně v tom trocha psychologie je, protože musíme pochopit zákazníka a nabídnout mu přesně to, co potřebuje a bude mu vyhovovat. Ke každému zákazníkovi je třeba přistupovat individuálně a snažit se pochopit jeho potřeby a plány.

JB: S přesahem do psychologie souhlasím, souvisí to již dříve zmíněnou empatií. Konkrétní nabídka se dá podat mnoha způsoby a úspěchu obchodu může záviset na formě a přístupu k věci. Je inspirující vnímat nové kolegy a jejich rozdílné způsoby obchodní komunikace.