Elektromobilita ze střechy: Nabíjení z přebytků FVE

Jako zdroj energie pro elektromobilitu může posloužit veřejná síť nebo vlastní fotovoltaický systém. Z hlediska nákladů a šetrnosti k naší planetě je FVE pro nabíjení elektronického vozidla vhodnější. Jak ale může fungovat nabíjení z přebytků FVE?

Nově instalované FVE obvykle dostávají pouze nízký výkupní tarif, takže jejich majitelé mají lepší jízdu, pokud se pokusí zvýšit vlastní spotřebu. Zde přichází ke slovu bateriová úložiště. Za slunečných dnů často „zbývá“ nevyužitá elektřina v závislosti na výrobním systému, spotřebě domu a skladovací kapacitě. Ta pak teče do sítě.

S elektromobilem přichází další spotřebitel, který může tuto přebytečnou energii využít. Při nabíjení z přebytku FVE se na nabití baterie vozidla použije každá kWh, kterou nemůže spotřebovat dům nebo úložný systém. Energie je dočasně uložena a nic nestojí v cestě levné a zelené radosti z jízdy. Upřednostňujeme dva typy nabíjení z přebytků FVE:

  • Nabíjení z přebytků s bezpotenciálovým kontaktem
  • Nabíjení z přebytků s řídící jednotkou
Nabíjení z přebytku FV
Tok elektřiny mezi FVE, spotřebiči, bateriovým úložištěm, wallboxem a autem

Bezpotenciálový kontakt – Nabíjení z přebytků FVE

Slunce svítí, pračka je napájena solární energií, zbývají 2 kW a baterie elektromobilu je napůl prázdná? Pak by tyto 2 kW měly putovat přes wallbox přímo do elektromobilu. Pokud chcete víc než „obyčejný“ wallbox, je možnou volbou wallbox s uvolňovacím kontaktem (bezpotenciálový kontakt).

K tomu však musí být na wallboxu nastaven dříve definovaný minimální nabíjecí proud. Pokud je wallbox nakonfigurován na 6 A nebo 1fázový provoz a lze přidat 2 kW jako v příkladu, pak potenciální kontakt (střídač) vyšle signál do wallboxu. Proces nabíjení začíná, protože při 6 A a 1fázovém nabíjení může wallbox provádět proces nabíjení z volného výkonu 1,4 kW. Pokud je wallbox nastaven na 3fázový, začíná nabíjení s přebytkem FVE pouze od 4,2 kW (minimálně 1,4 kW (1 x 6 A) nebo 4,2 kW (3 x 6 A)).

Pokud tento výkon není dosažen, nepřidává se žádná elektřina ze sítě. Nabíjení se zastaví a začne znovu později, jakmile bude mít FVE opět dostatek energie.

Ale pozor: Ne každý wallbox dokáže pracovat s nízkým výkonem a přenášet elektřinu na elektromobil. A ne každý wallbox umí automaticky přepínat mezi 1- a 3fázovým nabíjením. Mnohé z nich jsou nastavené na jedno nebo druhé, což ztěžuje nadměrné nabíjení.

Wallbox s bezpotenciálovým kontaktem by měl určitě mít:

  • Bezpotenciálový kontakt u wallboxu a střídače
  • Různé volitelné provozní režimy
  • Možnost snížit nabíjecí proud
  • V ideálním případě automatické přepínání mezi 1- a 3fázovým provozem

Nabíjení z přebytků FVE s dodatečnou řídící jednotkou

Aby bylo možné elektromobil nabít přebytkem z FVE, může být zajímavý i wallbox s řídicí jednotkou. Nabíjecí výkon je vždy přizpůsoben dostupnému nabíjecímu výkonu. Ovládá se pomocí řídicí jednotky a připojení přes LAN / WLAN. Zaznamenává aktuální spotřebu domu a výrobu energie. Dostupný přebytek je komunikován na wallbox a poté je k dispozici pro dobití elektromobilu.

I u této varianty však musí být dosaženo například prahové hodnoty nad 6 A. Wallbox by navíc měl automaticky přepínat mezi 1- a 3fázovým provozem. Protože poté lze auto napájet i s malým nabíjecím výkonem (v závislosti na verzi a modelu).

S inteligentní řídicí jednotkou můžete sledovat proces nabíjení v monitorovacím programu výrobce a přesně určit, kdy proudí přebytečná energie z FVE a kdy elektřina ze sítě. Elektromobil lze také nabíjet na základě času; uživatelé si přímo prostřednictvím aplikace vybírají provozní režimy.

Wallbox s řídicí jednotkou by měl určitě mít:

  • Kompatibilitu mezi wallboxem a dynamickou řídicí jednotkou
  • Výběr provozních režimů pomocí aplikace výrobce
  • V ideálním případě automatické přepínání mezi 1- a 3fázovým provozem

Dva wallboxy, dvě různé metody pro nabíjení z přebytků FVE

Výrobce Mennekes má 2 wallboxy, které jsou vyrobeny přímo pro nabíjení z přebytků FVE. Amtron Compact s bezpotenciálovým kontaktem je poměrně jednoduchý, bez ovládání přes aplikaci, připojení k internetu nebo jiných funkcí. Stále však umí nabíjet z přebytků FVE.

Mennekes Amtron Xtra dokáže víc – mnohem víc. Xtra boduje i co se týče kompatibility s jinými výrobci. Má hned tři připojení – vstup HT / NT (230 V), SEMP a Modbus TCP. To znamená, že komunikaci v bezpotenciálovém kontaktu se společnostmi Fronius nebo Kostal, ani s inteligentním ovládáním pomocí SMA, Varta nebo SmartFox, nic nebrání. Všechna fakta o wallboxech naleznete níže:

ModelAmtron CompactAmtron Xtra
Výkon:11 kW11 kW
AC-fáze:1-/3-fázový1-/3-fázový
Nabíjení z přebytků:Bezpotenciálový kontaktDynamicky prostřednictvím dodatečné
řídicí jednotky
Ovládání přes aplikaci:ŽádnéČasově řízené nabíjení, síťově řízené nabíjení,
Home Energy Management
Vizualizace procesů nabíjení:NeAno

Naše hodnocení

Bez ohledu na to, od kterého výrobce wallbox je, pokud je již nainstalován FVE a bateriové úložiště, doporučujeme wallbox s funkcí nabíjení z přebytků FVE. Existuje mnoho možností pro implementaci funkce nabíjení z přebytků. Způsob bezpotenciálového kontaktu nebo instalace dynamické řídicí jednotky jsou jen dva příklady.

Obecně platí, že pokud majitel elektromobilu není nijak zvlášť technicky zdatný, je výhodou mít pohodlné ovládání prostřednictvím aplikace a komunikaci s FV střídačem, ovládání dynamického nabíjení je samozřejmostí.

Náš přehled wallboxů a nabíjecích stanic vám prozradí, které z našich nabíjecích stanic umí nabíjet z přebytků FVE.